‘ 4. olsson

3. Press och partipolitik

Som framgite av avhandlingens frigestillningar kommer det politiska
samverkansprojektet i Fyrstadskretsen att analyseras i ljuset av inte bara den
direkra politiska kontexten pa riks- och regionnivd, utan ocks av den mass-
mediala situationen. Av denna anledning kommer detta kapitel att belysa
tidningspressens struktur och utveckling i den skénska regionen, och i né-
gon man ocksa i de 6vriga svenska storstadsomradena. Sirskilt intresse riktas
naturligen mot relationerna mellan 4 ena sidan tidningspressens dgarstruk-
turer och politisk-ideologiska inriktningar, & andra sidan de politiska parti-
erna. Kapitets allminna utgdngspunke ir att tidningar, radio och tv under
det senaste dryga seklet har blivit en del av minniskornas vardag. Dirmed
har massmedierna ocksd kommit act fi en allt storre betydelse f6r opinions-
bildningen i samhillet. I dag liser 6ver 8o procent av den vuxna befolkning-
en i vart land en daglig tidning. Ungefér lika manga hor dagligen pé radio
eller ser pd tv.! Redan under 1960-talet fick press och radio konkurrens av
tv-mediet i valrorelserna, vilket bara verkade 6ka medborgarnas politiska
intresse. Samtidigt blev det allt viktigare act ledande politiker lirde sig han-
tera det nya bildmediet och bli ”tv-miissiga”.

Den svenska tidningspressen hade en kraftig expansionsperiod frin mit-
ten av 1800-talet fram till 1920-talet. De nya tidningarna vixte fram paral-
lelle med nya politiska partier, sdsom Socialdemokratiska partiet, grundat
1889, och det forsta landsomfattande hogerpartiet, tillkommet 1904, och
fick ofta en partipolitisk anknytning. Aven dessforinnan fanns emellertid
tidningar med anknytning till riksdagspartier. Under 1800-talet var det hu-
vudsakligen konservativa och liberala tidningar som startades, men runt se-
kelskiftet etablerades ocksd ett tjugotal socialdemokratiska tidningar. I de
senare var de kommersiella avsikterna underordnade syftet att forse den
framviixande arbetarklassen med nyheter och kommentarer. Den starkare
partianknytningen och den képsvagare lisekretsen innebar att de social-
demokratiska tidningarna blev mindre attraktiva f6r annonsorer.?

Tidningspressen i Fyrstadskretsen

I Malmé hade tre tidningar, som har intresse i detta sammanhang, grundats
pa 1800-talet, nimligen Sydsvenska Dagbladet Snillposten, Skinska Dag-
bladet och Arbetet. Det ursprungligen liberala Sydsvenska Dagbladet hade
startat 1870 och senare inférlivat Snillposten, som hade bérjat utges redan

41

41 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N T

N

‘ 4. olsson

TIDNINGSMAKT OCH POLITISKA ORGANISATIONER

1848. Sedan sekelskiftet hade tidningsfamiljen Wahlgren varit huvudigare.
Som nimnts tidigare var Christer Wahlgren verkstillande direktor 1937
1967 i tidningskoncernen och chefredakesr for Sydsvenskan 1946-1967.
Aven om det var jimnare i Malmé mellan de storsta tidningarna in i de tvi
andra storstadsomridena, drog dven hir den starkaste ifrdn medtivlarna.
Sydsvenska Dagbladet kade sin upplaga pd 54.100 exemplar 1945 till 81.800
ar 1958 och Arbetets motsvarande upplagesiffror var 34.700 och §3.100 ex-
emplar. Skanska Dagbladet minskade diremot under samma tid sin uppla-
ga frin 49.400 till 42.100 ex. Arbetet passerade i upplaga Skinska Dagbladet
1953, men SDS héll avstdndet i bide totalupplaga och hushéllstickning dill
Arbetet trots den procentuella 8kningen i upplaga.

Over hilften av alla hushill i Malmé och Lund var 1958 prenumeranter
pa Sydsvenskan, medan Arbetets siffra 1ag pé 35 procent. P4 annonsmarkna-
den dominerade Sydsvenskan dnnu mer och redan 1945 hade tidningen
hilften av denna. Volymen okade i fortsittningen framfor allt pd Skénska
Dagbladets bekostnad. Eftersom Sydsvenskan odiskutabelt var ledande pa
annonsmarknaden, kunde med tidningens stora annonsintikeer dven ska-
pas en markant dverldgsenhet pa den redaktionella och tekniska sidan. Men
tidningen hade ytterligare konkurrensférdelar. Den var den enda morgon-
tidningen och var dirfor f6rst med de stora nyheterna och fram till 1945, dd
Arbetet blev sjudagarstidning, var den dessutom den enda séndagstidning-
en. P4 mandagarna dkade sportsidorna losnummerf6rsiljningen.

Genom en utmirke inrikes- och utrikesbevakning och en kultursida
med kvalitet blev Sydsvenskan inte endast en tidning f6r Malmé och Lund
utan dven ndgot av en rikstidning for sodra Sverige. Férutom alla uppdrag
inom Sydsvenskan som huvudigare, chefredakeér, verkstillande direktor
och styrelseordférande, var Christer Wahlgren som tidigare sagts dven tidvis
politiske engagerad som ledamot av stadsfullmiktige, dritselkammare och
hgerns partistyrelse 1958-1964 samt ordférande f6r Malmshogern 1949—
1957. Det var ocks under hans ledning som det nya tidningshuset vid Sege-
ving uppfordes och Sydsvenskans kvillstidning Kvillsposten kom dll.?
Kvillsposten startades 1948 som sondagstidning och utgavs frin 1950 som
Sydsvenskans sjudagars kvillstidning. Som sidan ¢kade den kraftigt sin
upplaga och blev Sydsveriges dominerande kvillstidning med en upplaga
som 1975 var storre in Sydsvenskans.*

Skénska Dagbladet startade 1888 med malsittningen att nd nya lisare
genom populirt innehall och &gt pris. Marknadsforingen lyckades och tid-
ningens upplaga dkade snabbt, men under slutet av 1930-talet fick Syd-
svenskan storre totalupplaga dn Skdnska Dagbladet, som under tiden hade
képts upp av Jordbrukarnas Riksférbund. Skénska Dagbladet, som hade
haft liberal framtoning, blev nu ett organ f6r Bondeférbundet och bonders-
relsen med en mera konservativ inrikening. Prenumeranterna minskade

42

42 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N 1710

‘ 4. olsson

PRESS OCH PARTIPOLITIK

nistan till hilften i Malmé och Lund bara mellan &ren 1945 och 1958 och
tidningen fick allt mer landsbygdskarakeir.’ Lars Braw blev chefredaktor
1961 och Gésta Hakansson ledde tidningen under dren 1964-1973.

Arbetet, en av socialdemokraternas dldsta tidningar, grundades 1887
som ett “organ for klassmedveten arbetarrorelse”. Under mellankrigstiden
hade tidningen sin storsta spridning i malméomradet, eftersom det vid den-
na tid fanns socialdemokratiska tidningar i de andra skdnska stiderna.* Men
efter hand blev Arbetet en skdnetidning efter att ha dvertagit abonnenter
frin manga nerlagda socialdemokratiska tidningar, och efter att ha forbitt-
rat bevakningen pd de gamla utgivningsorterna skade upplagan.

Efter nedliggningen 1966 av Ny Tid, ersatt med Arbetets vistsvenska
edition, och 1965 Nyheterna i Helsingborg, f d Skinska Social-Demokra-
ten, dkade totalupplagan till 6ver 100.000 exemplar. Tidningen var dd nis-
tan lika stor som Sydsvenskans totalupplaga. Sydsvenskan ckade diremot
starke, medan Arbetets upplaga stagnerade. Sydsvenskan dominerade helt
Malmé-Lundregionen, bide nir det gillde prenumeranter och annonsérer.
Arbetet och Aftonbladet var nu socialdemokraternas ledande tidningar.”
Gosta Netzén blev Arbetets chefredaktor 1944 och eftertriddes av Frans
Nilsson, 1960-1980.

I Lund gavs Lunds Dagblad ut dren 1897-1960 f6rst som konservativ
och frén 1938 som folkpartistisk tidning. Lunds Veckoblad fungerade som
efterfoljare 1961-1970. Malmépressen kompletterade i 6vrigt lundabornas
behov av tidningar.

Aven Helsingborg var intressant som tidningsstad i Fyrstadskretsen.
Négra av de tidningar som haft betydelse i detta sammanhang var konserva-
tiva Helsingborgs Dagblad frin 1884 (f d Helsingborgs-Posten, grundad
1824, och Helsingborgs Tidning fran 1867) och den liberala Oresunds-Pos-
ten frdn 1847. Helsingborgs Dagblad kom i tidningsfamiljen Sommelius
dgo under 1920-talet. Malte Sommelius hade varit styrelseordférande i tid-
ningsbolaget 1908-1922 och sonen Ove Sommelius var chefredakedr for tid-
ningen 1924-1974 och dessutom VD frén 1926. Helsingborgs Dagblad be-
héll sin konservativa prigel och under 1930- och 1940-talen hade tidningen
nira samband med och blev organ f6r Medborgareforbundet som bildades i
april 1933 genom utbrytning ur det lokala hégerpartiet och ansigs som pro-
tyske.

Medborgareférbundet, hogern och folkpartiet bildade infor 1934 &rs val
en kartell, och genom en sidan teknisk valsamverkan kunde Medborgare-
forbundet som ett litet parti hivda sig bittre. I Medborgareférbundet spela-
de tdningens idgare och chefredakesr, Ove Sommelius, en ledande roll.
Medborgareférbundet i Helsingborg hade vissa kontakter med Sveriges
Nationella Férbund, men det var inte formellt anslutet till Nationella For-
bundet. Vid mitten av 1930-talet sokte Medborgareférbundet anslutning,

43

43 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N T

N

‘ 4. olsson

TIDNINGSMAKT OCH POLITISKA ORGANISATIONER

men ansokan fullfojdes inte. Diremot framférde Medborgareférbundet
och Helsingborgs Dagblad under denna tid &sikter som kunde uppfattas
som Nationella Férbundets.®

Chefredaktorens politiska instillning och tidningens linje kunde kanske
inte alltid uppfattas som identiska. Sommelius var sjilv angeligen att efter
kriget framhalla act han inte haft nigra nazistsympatier, trots att hans tid-
ning under bada virldskrigen haft tyskvinlig framtoning. Inom tidningen
fanns vissa motsittningar mellan ledarsidan och chefredakedren. Roland
Rasmusson var till 1943, d4 han limnade HD, en ganska sjilvstindig poli-
tisk skribent pd ledarsidan. Framfor allt hans krénikor dverskred dock da
och da grinsen mellan tyskvinlig instillning och en sddan med fascistiska
asikeer.

D4 Ove Sommelius pa grund av sjukdom frén hésten 1939 till vrsidan
1941 tvingats limna den direkea ledningen av Helsingborgs Dagblad, hade
HD en ledande artikel hsten 1940 i anledning av andrakammarvalet. Leda-
ren "Sveriges frihet och dra” var forfattad av Roland Rasmusson och utgjor-
de ett angrepp pa de i valet segrande socialdemokraterna som enligt ledar-
skribenten inte begrep att anpassa sig till den politiska nyordningen i Euro-
pa.” Formuleringarna i Rasmussons artikel var snarlika Sveriges Nationella
Férbunds asikter. Ove Sommelius reagerade kraftigt redan den 6 oktober pa
HD-ledarens innehall i ect langt brev till redaktionssekreteraren och pape-
kade bl a f6r Roland Rasmusson att HD inte alls var "nigot organ f6r SNF
utan en fristdende tidning, for vars politiska kurs riktinjerna uppdragas av
mig. Och R. vet mycket vil, att jag i ménga avseenden stiller mig bade
skeptisk och avvisande till en hel del verdrifter i de nationellas politik, i all
synnerhet pd de punkter, dir man tenderar act gi fram f6r en nistan slavisk
dyrkan av nationalsocialismen och anslutning till det tyska livsrummet.”"
Motstandarpressen, frimst Skinska Social-Demokraten, anklagade ofta
bide Medborgareférbundet och HD “f6r nazism och for att foretriida en
fascistisk ideolologi”. Ansdgs Ove Sommelius, Helsingborgs Dagblad och
Medborgareférbundet foretrida ett slags fascistisk ideologi?

Géran Rystad, som efter forskningar i HD:s arkiv skrivit om HD och
Medborgareférbundet, konstaterar acc "HD kan inte sigas ha foretritt en
fascistisk ideologi, dven om Sverensstimmelser inte saknas. Tidningen var
starke protysk, antikommunistisk och nationell, men dven med hinsyn ta-
gen tll vissa formuleringar i Rasmussons yviga kronikor, kan inte anklagel-
serna for nazism eller fascism anses tillrickligt underbyggda for ate kunna
gilla som en karakeeristik av tidningens allminna héllning.” Rune Moberg,
som vid denna tid var medarbetare pd HD, betonade att Sommelius inte var
“hideranhingare i sjil och hjirta” och forbjéd Rasmusson ate “rikea sitt etter
mot judarna”' I detta sammanhang ir Helsingborgs Dagblad under krigs-
dren av intresse, frimst dirfor att tidningen ledde Medborgareférbundet i

44

44 03-09-22, 15.44

*



NN TT] » [N 1710

‘ 4. olsson

PRESS OCH PARTIPOLITIK

Helsingborg pa liknande siitt som SDS-koncernen sokte ta befil dver sam-
lingsrérelsen under 1960-talet.

Oresunds-Posten vertogs 1855 av Fredrik Borg och som chefredaktor
drev han tidningen i samma liberala anda som foretridaren. Han var dessut-
om kommunalpolitiker och riksdagsman. Nir han dog blev hustrun td-
ningens 4gare och senare dven ansvarig utgivare. 1930 kiptes tidningen och
inforlivades med Nordvistra Skdnes tidningar, NST. Engelholms Tidning
och Landskrona-Posten kom ocksa att tillhdra samma tidningskoncern ge-
nom kop 1927 respektive 1952."* Forst 1907 fick arbetarrorelsen sin tidning
genom Skanska Social-Demokraten, som godkindes av den socialdemokra-
tiska partikongressen som partiorgan, men den fick som ménga andra av
arbetarrorelsens tidningar kimpa hart f6r sin éverlevnad. 1954 lades Nyhe-
terna till tidningsnamnet och nigra ar senare stroks namnet Skénska Social-
Demokraten. Tidningen gick upp i Arbetet 1965."

Stockholm och Géteborg

Infor den politiska utvecklingen i Fyrstadskretsen under 6o-talet kan det
vara limpligt att dven kortfattat presentera tidningssituationen i de tva an-
dra storstadsomradena. Social-Demokraten / Morgon-Tidningen, grundad
1885, dgdes av socialdemokraterna och var regeringsorgan med stort infly-
tande pd den politiska utvecklingen 4nda till 1958, d den ersattes av Stock-
holms-Tidningen som Torsten Kreuger 1956 sdlt tillsammans med Afton-
bladet till Landsorganisationen. LO kunde inte ridda Stockholms-Tid-
ningen utan lade ner den 1966 av ekonomiska skil. D4 dven Ny Tid i Géote-
borg lagts ned av samma skil, hade socialdemokraterna férutom Arbetet i
Malms kvar i storstadsregionerna endast Aftonbladet.™

Dagens Nyheter, grundad 1864, dgdes sedan 1924 frimst av familjen
Bonnier. Tidningen blev under Herbert Tingstens chefredaktérstid (1946—
1960) det ledande opinionsorganet. Denna stillning har tidningen behéllit.
Den liberala tidningen 6kade kraftigt sin upplaga och blev landets storsta
tidning. Trots ytterligare upplagekning passerades Dagens Nyheter 1958
av kvillstidningen Expressen i samma tidningskoncern. Som nyhets-, opi-
nions- och annonsorgan behsll DN dock sin ledande stillning inom stock-
holmspressen. P4 grund av stora ekonomiska resurser genom okad till-
strdmning av annonsorer och prenumeranter kunde tidningen f& goda
medarbetare och efter hand bygga upp ett utvidgat nit med redaktioner
och korrespondenter bdde inrikes och utrikes.”” Som Sverigs stdrsta mor-
gontidning 6kade Dagens Nyheter under 1960-talet ytterligare sin upplaga
och hade dirigenom stora paverkansméjligheter bade politiskt och kultu-
relle. '

Svenska Dagbladet, som grundats 1884, blev stiftelseigd 1940 med tid-

45

45 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N T

N

‘ 4. olsson

TIDNINGSMAKT OCH POLITISKA ORGANISATIONER

ningsmannen och hdgerpolitikern Ivar Andersson som chefredakedr och
VD. Dessutom var han riksdagsman och medlem av hogerns partistyrelse.
Svenska Dagbladet uppfattades som hogerns huvudorgan och hade hoger-
riksdagsmannen Allan Hernelius som chefredaktor dren 1955-1969." Bade
DN och Svenska Dagbladet kom att fi betydelse for borgerlig samverkan.

I Géteborg fanns Géteborgs Handels- och Sjofarts Tidning, grundad
1832, Géteborgs-Posten och Ny Tid. Den socialdemokratiska Ny Tid vinde
sig till arbetarklassen men hade trots detta ingen stérre lisekrets och som
redan nimnts tvingades LO lidgga ner tidningen 1966. Handelstidningen
(GHT) var linge det ledande annonsorganet i Géteborg och hade stark
ekonomi och stor upplaga, men den var intte speciellt folklig. Harry Hjor-
ne, andreredaktor pd den krisdrabbade Géteborgs-Posten, insdg att det
fanns méjlighet att ge den breda allminheten en annorlunda tidning. Med
nigra medarbetare kopte han Géteborgs-Posten och gjorde denna tidning
mera folklig, bide sprakligt och innehallsmissigt. GP lyckades inte endast
passera Handelstidningen i upplaga utan dven bli en av landets stérsta tid-
ningar. Hjérne var chefredakesr for GP 1926-1969." Dessa béda liberala
tidningar gav under 1960-talet visst stod &t borgerlig trepartisamverkan i
Géteborg.

Partipolitisering av pressen

Modern presshistorisk forskning har kunnat visa hur pressens utveckling
sedan sekelskiftet pd olika sitt flitats samman med férindringen i partipoli-
tik och ldsekrets. Den rikspolitiska utvecklingen kring sekelskiftet gick rela-
tivt snabbt mot partibildningar. Parallellt med det partipolitiska genom-
brottet vixte det fram en medveten politisk press i landet. Tidningarna tog
en klarare partipolitisk stillning 4n tidigare. Det skedde med andra ord en
“partipolitisering” av pressen, men partipress var inte ndgot entydigt be-
grepp. Bindningen mellan parti och press kunde vara mer eller mindre 15s,
vilket i sin tur berodde pa det ekonomiska férhallandet mellan parti och
tidningsf6retag, partipolitiskt innehall i tidningen och lisekretsens politiska
instillning. Agarforhillandena var dock avgorande.

De frin partierna sjilvstindiga tidningarna var i allminhet privatigda,
och det fungerade oftast pa det sittet att den pd orten dldsta tidningen listes
redan av de etablerade och politiskt mera konservativa i samhillet. Dessa
tidningar kimpade tillsammans med sina lisare for en konservativ 16sning
av ditidens unions- och férsvarsfrigor. De senare startade privata pressfore-
tagen blev politiskt mera liberala och tog upp kampen for utvidgad rostritt
och liknande fragor. Det gemensamma for dessa tidningar var, att de utsatte
sig for konkurrens p& marknaden liksom andra féretag och ménga var eko-
nomiskt helt obundna av politiska partier. Agarna sjilva bestimde tidning-

46

46 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N 1710

‘ 4. olsson

PRESS OCH PARTIPOLITIK

ens politiska stillningstaganden och dirigenom 4ven det parti som asikts-
miissigt borde stodjas.

Startandet av de politiska arbetar- och bonderérelsernas tidningar be-
stimdes ddremot av partiorganisationerna. Dessa tidningar fick dirigenom
en mindre sjilvstindig stillning."” De borgerliga partierna verkade ha storre
méjligheter 4n det socialdemokratiska partiet att f& redan existerande tid-
ningar att hjilpa tll med den politiska &sikesbildningen. Det socialdemo-
kratiska partiet tvingades dirfor starta egna tidningar f6r att kunna framféra
det socialistiska budskapet. For att klara finansieringen satsade partimed-
lemmar, fackliga och politiska organisationer pa utgivningsorten andelar i
andelsforeningar. P4 detta sitt skaffade man fram ett grundkapital. Aven
om dessa tidningsforetag senare blev aktiebolag, slippte den politiska och
fackliga arbetarrdrelsen inte greppet. Detta nira samband mellan press och
parti resulterade i att funkdonirer, lokala politiker och riksdagsmin ofta
fanns i tidningarnas styrelser som chefredakedrer eller i andra ledande be-
fattningar. For ate forbilliga produktionen av de socialdemokratiska tid-
ningarna samordnades inkép av papper och annat material. Denna ekono-
miska samordning koncentrerades senare i Arbetarpressens Forlags AB
1937, efter 1968 i A-pressens Forlags AB, vilken organisation skétte framfor
allt den ekonomiska samordningen mellan tidningarna och dgdes gemen-
samt av det socialdemokratiska partiet och Landsorganisationen.”

Att de borgerliga partierna inte hade samma instillning till forhéllandet
mellan parti och press som arbetarrorelsen, mirkees tydligt nir Torsten
Kreuger 1956 sélde de bada folkpartistiska tidningarna Stockholms-Tid-
ningen och Aftonbladet till LO. Det var meningen att dessa nyhetsorgan
trots kdparnas ideologi skulle uppfattas som politiskt neutrala. Men redan
1962 och 1963 hade dessa tidningar en politisk profil och bérjade att beteck-
na sig som socialdemokratiska. Landsorganisationen verkade ha svirt att
driva partipolitiskt obundna tidningar.”!

Agaren bestimmer tidningens politiska linje

Genom att de dominerande borgerliga tidningarna i stort sett var privatig-
da hade dessa inte samma bundenhet till ndgot politiskt parti som den socia-
listiska pressen. Det var indd 4garna som bestimde den allminna politiska
inriktningen, Bonniers i Dagens Nyheter och Expressen, familjen Hjsrme-i
Goteborgs-Posten, familjen Sommelius i Helsingborgs Dagblad och famil-
jen Wahlgren i SDS-koncernens tidningar, Sydsvenskan och Kvillsposten.
Ca hilften av tidningsforetagen fungerade pa detta sitt i motsats till den
partidigda pressen, dir partiledningarna i egenskap av dgare bestimde den
politiska linjen. En socialdemokratisk partiigd tidning skulle aldrig kunna
tinkas framf6ra negativa synpunkter mot det egna partiets politik, i synner-

47

47 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N T

N

‘ 4. olsson

TIDNINGSMAKT OCH POLITISKA ORGANISATIONER

het inte mitt under en valrdrelse, som konservativa SDS- koncernen gjorde
mot hégerpartiet 1964.

Denna kritik frin SDS’ tidningsledning utgjorde samtidigt ett konkret
exempel pé ate det var tidningsigarna som bestimde det politiska engage-
manget och de politiska partierna fick acceptera.” Familjen Sommelius och
Helsingborgs Dagblad foreter en tidig och intressant parallell till familjen
Wahlgren och SDS-koncernen pa 1960-talet. En tidnings dgare bestimmer
allesd tidningens allminna politiska linje och dessa anstiller och avsitter
chefredakedrer. Under kontrakestiden har dgarna begrinsade mojligheter
att paverka tidningens stillningstagande i synnerhet i enskilda frigor.” Det
ligger dirfor i dgarnas eget intresse att vid varje anstillningstillfille utse den
chefredakedr som idgarna har anledning att ha fortroende for. Den mest
uppmirksammade konflikten mellan #gare och chefredaktor var den som
uppstod under sommaren 1958 mellan Dagens Nyheters dévarande chef-
redakedr Herbert Tingsten och tidningens dgarfamilj Bonnier, foretridd av
Tor Bonnier, tidningens styrelseordférande.

Tingsten och dirmed tidningen hade reagerat mot folkpartiets still-
ningstagade i den aktuella pensionsfrdgan. Tingsten gick sd lingt att han
forordade ett nirmande dll regeringens linje. Detta resulterade yteerligare i
att chefredaktdren ansig Dagens Nyheter inte kunna uppmana viljarna,
som vid tidigare valtillfillen, ate rosta pa folkpartiet i hostens kommunalval.
Agarna reagerade och forsokte fi Tingsten att dndra instillning. Men d
Herbert Tingsten fortfarande vigrade, uppmanade Tor Bonnier honom att
antingen utfirda en rekommendation att rosta pé folkpartiet i hostens val
eller avga som chefredakeér.

Tingsten sade terigen nej och behdll sin uppfattning och position bade
fore och efter kommunalvalet och inda tills tjinstepensionsfrigan var av-
gjord under véren 1959. Relationerna blev naturligtvis inte de bista mellan
dgarfamiljen och chefredaktdren.” Tingsten fann sin stillning i tidningen
obehaglig, ibland olidlig. Han siger i sina memoarer att Tor Bonnier manga
ar tidigare vid en annan tvist skrivit act "en chefredakesr, oberoende av alla
principer, méste kinna sig ha svdrt att stanna, om styrelsen var kritisk eller
fiendig”. Tingsten ansdg sig nu uppleva detta dilemma.”® Redan den dag
Tingsten satte sig i chefredaktorsstolen pA DN insig han att det var mot
hans natur att i principiella frigor paverkas av dgarmakten. Enligt hans upp-
fattning hade han som chefredakeor fict i uppdrag av dgarna att bestimma
tidningens hallning. Agarfamiljen Bonnier delade inte denna instillning.

Tor Bonnier hade redan 1949 i en festskrift till Marcus Wallenberg de-
klarerat att dgaren hade begrinsade mojligheter act ingripa i tidningens dag-
liga skétsel, men dgaren hade and& det vergripande ansvaret f6r tidningens
hallning. S& linge dgarna inte hade asiktsmissigt allvarliga invindningar
mot tidningens skotsel fanns fortfarande ett visst 6msesidigt fortroende,

48

48 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N 1710

‘ 4. olsson

PRESS OCH PARTIPOLITIK

men vid en djupgdende konflikt som 1958 blev resultatet att dgarna inte
fornyade kontraktet. D4 blev det uppenbart f6r alla att dgarsidan hade det
slutliga avgorandet.”

Tor Bonnier och chefredaktéren kom under viren 1959 6verens om att
Tingsten skulle limna chefredaktdrsfunktionen pa Dagens Nyheter ca ett &r
fore kontrakestidens utgdng. Efter att ha ficc ete nyte kontrake for fortsace
medarbetarskap med alla tidigare formaner dll 1964, avgick Herbert Ting-
sten som chefredaktor den 1 januari 1960.”

De flesta dagstidningar i landet var under 1960-talet fortfarande ”parti-
tidningar”, ur den synpunkten att de pd ledarsidan framférde ete visst partis
&sikeer i aktuella frigor. Detta gillde dven privatigda tidningar, men parti-
firgen var dnnu mer péraglig pd ledarsidorna i de pressorgan som #gdes eller
genom ckonomiska bidrag backades upp av parti eller organisation. Detta
var mera pétagligt i socialdemokratisk press 4n i motsvarande konservativa
och liberala pressorgan, i vilka nyhetsbevakningen dominerade.

Frans Nilsson, chefredaktor f6r Arbetet, svarade 1964 pd en direke friga
om tidningens f6rhéllande dill partiet pd foljande site: ”Jag vet inte om det
finns ndgon annan A-presstidning, som av tradition ir fastare knuten dll
arbetarrorelsen 4n just Arbetet. Den var det under Axel Danielssons dagar,
och den ir det alltjime, 76 r senare.” Gunnar Fredriksson, chefredakesr pd
det socialdemokratiska Aftonbladet, understrok 1966 i en ledare pa samma
st att tidningen foretrider den socialdemokratiska ideologin och arbeta-
rorelsens intressen.”?®

Massmedial paverkan contra personlig

Fran 1960-talet mirktes det dock en viss "avpartipolitisering”, dven av den
socialdemokratiska pressen, och tidningar som tidigare varit lydiga redskap
i partiets tjinst hade blivit mera sjilvstindiga och de informerande, nyhets-
bevakande och granskande uppgifterna hade blivit viktigast dven for dessa
tidningar. Fér att kunna 6verleva méste alla dagliga tidningar ha nyhetsfor-
medling som sin viktigaste uppgift. Opinionsorgan forekom inte pd sam-
ma sitt som tidigare bland de dagliga tidningarna, men pressen hade inda
stora mojligheter att paverka viljarna, dven om tidningarnas direkta infly-
tande ansigs ganska begrinsat. Enligt Torbjorn Vallinder valde lisaren
nimligen oftast omedvetet sina artiklar selektivt vid tidningsldsningen och
letade i allménhet endast upp det material som passade in i den egna politis-
ka ideologin. Han péverkades dirigenom endast av det material han sjilv
onskade, men &sikterna kunde forstirkas om tidningens uppfattning over-
ensstimde med den egna. Personlig paverkan ansigs diremot betydligt
overldgsen den direkta paverkan av massmedia. Dirfor kan s k opinions-
ledare fi stora péverkansmajligheter. Opinionsledare ir personer som sjilv-

49

49 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N T

N

‘ 4. olsson

TIDNINGSMAKT OCH POLITISKA ORGANISATIONER

mant forsoker paverka andra, frigas ofta till rids och ofta intar ledande sill-
ning inom grupper och organisationer. Politiska opinionsledare f6ljer i stor
utstrickning med i massmedierna, framfor allt i pressen, och personligen
paverkar sin omgivning. Pressens indirekta p&verkansméjligheter kan dir-
for fa storre betydelse dn de direkea. Pressens direke politiska inflytande i
forhallande dll opinionsledarnas méjligheter 4r svart att fi en uppfattning
om.”

Tidningsmin hade méjligheten att dven i kinsliga sammanhang utan
offentliggrande framfora sina &sikeer till politiska ledare. Torbjérn Vallin-
der lyfter fram ett exempel. Chefredakeéren for den liberala Eskilstuna-
Kuriren uppfattade under vren 1959 som stor risk att folkpartiet skulle sluta
upp pa hogerns sida for att £ pensionsbeslutet upprivet. Detta uppskattades
inte av chefredaktdren, utan denne meddelade folkpartiledaren i ultimativ
form att ingen liberal tidning skulle stédja honom, om hégerns linje accep-
terades av folkpartiet. Allan Hernelius har ocksa pdpekat att Svenska Dag-
bladets ledarredaktion méste ibland bedriva sitt arbete bakom kulisserna
genom att under hand siiga till hogerledningen vad som egentligen skulle ha
sagts i spalterna. Om en chefredakeér inte skulle f2 den reaktion som han
forvintat sig, har han alltid méjligheten att pd ledarsidan ge offendligher &t
sina synpunkter. Denna extra pdtryckningsméilighet 4r naturligtvis den
aktuelle politikern helt medveten om.*® Tidningsmin har fortfarande
mdnga synliga och osynliga méjligheter att paverka politiken och politiker-
na. Som ett aktuellt exempel i detta sammanhang dr SDS-koncernens stod
till Medborgerlig Samling under 1964 ars valrérelse i Fyrstadskretsen. Uts-
ver tidningarna Sydsvenska Dagbladets och Kvillspostens journalistiska in-
satser gavs ekonomisk och teknisk hjilp av olika slag.

Dagspressens storsta dgargrupper

Under 60- och 70-talen stod de tio stdrsta tidningsféretagen for ca 6o pro-
cent av den samlade upplagan av dagspressen.Bonnierkoncernen var stérst
med 21,5 procent genom sina tidningar Dagens Nyheter och Expressen med
en sammanlagd upplaga pa 1.034.000 exemplar. Hjérnegruppen i Géteborg
med Géteborgs-Posten och Goteborgs-Tidningen hade 8,1 procent av dags-
pressupplagan och Wahlgrengruppen med Sydsvenskan och Kvillsposten
4,9 procent (SOU 1975). Hjdrne- och Wahlgrenfamiljerna hade kombine-
rat dgandet av tidningen med chefredaktdrsskapet och hade dirmed majlig-
het till dagligt inflytande pa tidningsinnehéllet. Bonniers hade diremot inte
lagt sig i den dagliga utformningen av sina tidningar utan litit chef-
redaktorer utanfér dgarfamiljen skéta den delen.®' Nir socialdemokraterna
kinde sig tvingade att skapa en egen press, berodde det pa att de nskade pé
ledarplats att framféra sin politik liksom den borgerliga pressen gjorde i sin.

SO

50 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N 1710

‘ 4. olsson

PRESS OCH PARTIPOLITIK

Men de 6nskade dessutom dndra hela tidningsinnehéllet, gra en annorlun-
da tdning, som inte liknade den borgerliga pressens alster. Aven pé nyhets-
plats skulle man genom innehéllet kunna se att tidningen var socialdemo-

kratisk.

Tidningsekonomi

Ekonomin ir ett problem for ménga tidningar och den ir orsak till bdde
koncentration av utbudet och nedliggningar. Man kan nimligen inte se en
tidning endast som en journalistisk produkt utan den méste ocksd uppfattas
som ett foretag. Intikterna kommer frin forsiljning av abonnemang, 15s-
nummerexemplar och framfor allt frin forsiljning av annonsutrymmen.
Morgontidningarnas annonsintikter ror sig om ca 60 procent, ibland inda
upp till 75 procent av en tidnings sammanlagda intikter. Kvillstidningarnas
annonsintikeer dr procentuellt betydligt ligre.*

Personalkostnaderna utgor cirka femtio procent av tidningsbranschens
kostnader. Papperskostnaderna utgor cirka tio procent och distributions-
kostnaderna tjugo procent. Under 60-talet hade man begrepp som forsta-
tidning pé en ort. Denna tidning hade stérst upplaga pd platsen och uppla-
gan var oftast uppatgdende. En tidning med mindre antal prenumeranter
och dirigenom mindre intressant f6r annonsorer uppfattades som andratid-
ning. Nir andratidningar pd grund av délig ekonomi lades ned, som den
socialdemokratiska Ny Tid i Goteborg 1963, reagerade statsmakterna. For
att det politiska budskapet i fortsiittningen inte skulle bli for ensidigt, infor-
des statliga bidrag och stéd av olika slag for att forhindra nedliggning av
alltfér manga andratidningar.® D4 annonserna fick allt storre betydelse for
en tidnings ekonomi, kom upplagans storlek att betyda mindre. Annon-
sorerna blev i stillet allt mera intresserade av hur ménga hushéll pa en ort
som liste en tidning. Nir en tidning fanns i femtio procent av hushéllen,
uppfattades den som en hogtickningstidning och var dirmed intressant for
annonsorer.* Begreppen heltickningstidning och lagtickningstidning er-
satte dirfor i viss man de tidigare begreppen férstatidning och andratidning.

Sammanfattning

Frén slutet av 1800-talet hade de svenska tidningarna utvecklats till instru-
ment f6r politisk opinionsbildning. De redan existerande tidningarna visa-
de mera ppet 4n tidigare sina politiska sympatier. Ortens ildsta tidning
representerade de redan etablerade med konservativ liggning. Senare starta-
de pressorgan blev politiskt mera liberala med utvidgning av réstritten som
huvudintresse vid denna tid. Agarna till pressorganen bestimde sjilva den

ST

51 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N T

‘ 4. olsson

TIDNINGSMAKT OCH POLITISKA ORGANISATIONER

politiska kursen och vilka partidsikter som skulle stddjas. Tidningsf6retagen
fungerade pa marknaden som andra f6retag och var inte ekonomiskt bund-
na till de politiska partierna. Eftersom de redan existerande pressorganen
inte dnskade foretrida folkrorelsepartiernas politiska &sikter, fick socialde-
mokrater och bondeférbundare starta egna tidningar. For att f3 startkapital
tvingades medlemmar och fackliga organisationer att satsa andelar i andels-
foreningar, som senare forvandlades till aktiebolag, utan att tidningens bun-
denhet dll parti och fackliga organisationer bréts.

Under 1960-talet var dagstidningarna i stort ”partitidningar” genom att
de fortfarande framforde ett visst partis &siker i politiska frigor. D3 flertalet
av de borgerliga tidningsorganen var privatigda, var partibundenheten,
bide ekonomiskt och ideologiske, nigot som varje dgare sjilv bestimde.
Den politiska inrikeningen bestimde familjen Bonnier i Dagens Nyheter
och i Expressen, familjen Hjérne i Géteborgs-Posten och i Goteborgs-Tid-
ningen, familjen Sommelius i Helsingborgs Dagblad och familjen Wahl-
gren i SDS-koncernen.

En tidnings politiska tillhérighet mirktes av stillningstaganden pa le-
darsidan. Manga tidningar upplit och reserverade dven nyhetssidorna for
politiske material frin det egna partiet och nirstdende partier. Partitroheten
pi ledarsidan var stor, oavsett om den var frivillig eller partipitvungen. Tro-
heten 6kade, ju viktigare partifrdgorna ansigs vara, och under valrérelser var
lojaliteten sa gott som fullstindig. Men det fanns undantag. Uppmirksam-
mad var Dagens Nyheters och tidningens chefredakesr Herbert Tingstens
brytning med folkpartiet p& grund av partiets stillningstagande i den aktu-
ella och dnnu inte avgjorda tjinstepensionsfrigan. Detta fick sddana konse-
kvenser acc Tingsten inte ansdg tidningen kunna rekommendera viljaren
som vid tidigare val att ligga sin rost pd folkpartiet i kommunalvalet 1958.
Tidningsledningens stillningstagande uppskattades inte, varken av folkpar-
tiledningen eller av dgarfamiljen Bonnier.

En del tidningars diliga ekonomi hade resulterat i koncentration av tid-
ningspressen och nedliggning av ménga tidningar pd so- och 6o-talen.
Aven om upplagestorleken inte minskade under dessa drtionden, satte stats-
makterna dnd3 in stddatgirder av olika slag f6r att alla politiska &sikeer dven
i fortsiteningen skulle f3 komma till tals. Sidana acgirder forordades fram-
for allt av socialdemokrater och bondeférbundare. Diremot var represen-
tanter for hoger- och folkpartipress mera skeptiska till utformningen.

Redan 1960 hade hgerpartiet slutat att ekonomiskt stodja sin parti-
press, och dven folkpartiet minskade markant sina tidningsbidrag 1964.
Diremot fortsatte socialdemokratiska partiet och Landsorganisationen att
ge den socialdemokratiska pressen subventioner, men dessa tidningsorgan
ingick i partiorganisationen pd ett helt annat sitt in de borgerliga partiernas
pressorgan. Annonsorerna hade inte samma intresse for de socialdemokra-

52

52 03-09-22, 15.44



NN TT] » [N 1710

‘ 4. olsson

PRESS OCH PARTIPOLITIK

tiska tidningarna, eftersom dessa var partianslutna och fortfarande vid
denna tid ansdgs ha relativt kopsvaga lisare. Tidningsbranschen var som
helhet trots vissa problem ganska expansiv under 1960-talet. Som exempel
okade Aftonbladet och Expressen kraftigt sina upplagor under 1960-talets
bérjan.”

Avslutande kommentar

Den 6versikt som givits i detta kapitel visar att tidningar fram till 1960-talets
bérjan var timligen f6ljsamma gentemot respektive parti. Konflikten mel-
lan Tingsten och folkpartiets ledning infér valet 1958 blev si uppmirksam-
mad just dirfor att den brot mot det vanliga ménstret. Hirmed har en bak-
grund givits till SDS-koncernens alltmer markerade sjilvstindighet getemot
hogerpartiet under 1960-talet. Familjen Wahlgren kom att visa pd en annan
méjlighet att tidningsmin s6kte ta ledning éver politiska organisationer. En
viss foregingare fanns i detta avseende i Helsingborg under 1930-talet och i
bérjan av 1940-talet med familjen Sommelius, Helsingborgs Dagblad och
Medborgarférbundet.

53

53 03-09-22, 15.44



